Zástupce ředitelky školy pro ZUŠ a HV. Vyučované předměty: hudební výchova, teoretické předměty ZUŠ, hra v orchestru

Kontakt: renetamusic@seznam.cz | jan.prchal@zsjablonova.cz | 733 143 195

Bez hudby by to byla nuda …
9. ročník8.B7.B8.A7.AHRAJEMEZPÍVÁME SIKVÍZYPREZENTACE KE STAŽENÍPOSLOUCHÁME

Milí žáci, v příštích dnech se budeme setkávat s hudbou méně tradičním způsobem – na dálku. Je tedy jasné, že si společně nezahrajeme ani nezazpíváme, ale i tak můžeme naši pouť za poznáváním hudby posunout dále. Na těchto stránkách pro vás budu připravovat materiály, které můžete používat – vždy budou k dispozici v den, kdy máme mít podle rozvrhu společnou výuku. Kdybyste ode mne chtěli cokoli dalšího, neváhejte mne kontaktovat (např. ti z vás, kdo se připravují k přijímacím pohovorům na střední pedagogickou školu nebo kamkoli, kde se vás mohou ptát na cokoli z oblasti umění a kultury). Je to na vás. K ničemu vás nenutím – ale bylo by dobré, kdybychom se udržovali “ve formě” a úplně nezapomněli to, co jsme již zvládli. Jsem přesvědčen, že s dobrou vůli to můžeme v pohodě zvládnout. Budete-li mít nějaký nápad nebo návrh, určitě mi napište.

… a teď už na prázdniny, pokud možno AKTIVNĚ!

Přeji všem hezké prázdniny a posílám jednu krásnou píseň amerického zpěváka, klavíristy a písničkáře Billyho Joela. Toto video na mne dýchá letní prázdninovou náladou a hudebně je zde obsažena esence všeho, z čeho populární hudba obecně vzešla.


HUDEBNÍ VÝROČÍ ČERVEN

Poslechni si doporučené ukázky červnových jubilantů a jistě potom hravě zvládneš poslechové kvízy. Všimni si, že se jedná o samá narození!

HUDEBNÍ VÝROČÍ KVĚTEN

Poslechni si soubory ukázek a přiřaď je k osobnostem na nástěnce – nebo festivalu Pražské jaro.
Najdi si na internetu ke každému z nich 2-3 zajímavé informace.
První podání – přiřaď ukázky k autorům/interpretům.
Druhé podání – pokus se o totéž!
Třetí podání – očísluj ukázky podle autorů a interpretů!
Po čtvrté – nenech se splést! Na začátku je znělka :o) a předposlední ukázka je jednou skladbou – nejprve klavírní a potom orchestrální. Odkaz na video ti napoví…

AKTUÁLNĚ KE DNI MATEK!

Motto: škola na dálku – telefony VÍTÁNY! Odkazy na stažení materiálů mají omezené trvání. Pokud to nestihnete, kontaktujte mne a já odkaz obnovím.

Klasika na dosah – Český rozhlas D dur – stručné info + skladby pro poslech. Dozvíš se i základní informace o řadě skladatelů.

SLUCHOHRY – navštiv tyto stránky a hraj si s muzikou. Pozor! Autorem je pan učitel Martin Grobár!👍

Napadlo tě někdy co se děje v tvém mozku, když hraješ na hudební nástroj? Ne? Tak to budeš ZÍRAT…!

Walter Blanding o hudbě, improvizaci a jazzu. A také o tom, co nám to může dá

Na hudbu s humorem – pánové z Kumštu o tom něco vědí…

Jak to je s BLUES? Berte to s humorem a všemu nevěřte!!!

Zpíváme si

Ke Dni dětí

Co dát žákům druhého stupně ke Dni dětí? … napadá mne: zážitek – jděte všichni do ZOO!

Písnička není úplně snadná – poslechni si originál a pak už to nebude problém!
Doprovod k písničce Sloni. Pro bystré uši: jistě si všimneš, že je nahrán v Des dur. Úprava a nahrávka Jan Prchal

A nyní něco vážně – začátkem června si připomínáme vypálení obce Lidice za II. světové války. Doporučuji se podívat na film Lidice. Jan Budař na toto téma napsal krásnou píseň. Poslechni si originál a písničku si zazpívej. Je to jedna z těch písní, kterou si člověk může nejlépe zazpívat právě když je sám …

Doprovod k písni Lidice. Nahrál Jan Prchal.
Doprovod k písničce Láďa jede lodí. Nahrál Jan Prchal.
Doprovod k písni Janošek. Úprava inspirovaná Čechomorem a nahrávka Jan Prchal.

Pozor při praní roušek! Některé pračky vám to mohou řádně zkomplikovat!

Doprovod písničky Naše pračka. Nahrál Jan Prchal.

Jednou z nejkrásnějších lidových písní je určitě Teče voda, teče. Tak si jí zazpívej – dej pozor na předtaktí! Pokud budeš zpívat s doprovodem, všimni si, co se stane ve třetí a čtvrté sloce. Říkáme tomu: a/ vybočení (do dominantní tóniny) | b/ modernizace | c/ modulace | d/ improvizace .

Teče voda, teče – pozor na předtaktí! Úprava a nahrávka Jan Prchal.

Přece jenom se už budeme moci alespoň s rouškami scházet – i když jen v malých skupinách. Tak ať nám tu radost ze setkávání navodí i tato písnička.

Zkuste to s doprovodem – i když jsem jej vytvořil v programu Sibelius, představte si lidovou kapelu na venkovské veselici!. Úprava a nahrávka Jan Prchal.

Až bude možné navštívit i naše prarodiče, určitě to udělejte! Už se na vás moc těší. A až to umožní situace, pozvěte je i k sobě. Písnička vám poradí.

Píseň Johna Lennona Come Together otevírá skvělou desku The Beatles Abbey Road (1969), poslední , kterou společně nahráli. Český text je věnován všem dědečkům – rockerům.

Doprovod k písni Pozvu dědu. Úprava, český text a nahrávka Jan Prchal.

Písničku napsal a zpívá písničkář a vynikající kytarista Karel Plíhal (*1958). Ač tomu název neodpovídá, je to písnička o lásce, takže se k májovému období hodí … . Můžete ji slyšet i v podání kapely Mňága a žďorp nebo Jarka Nohavici s Čechomorem. Ta má ale jiný text, který pojednává o mladé básnířce. Doporučuji si všechny verze vyhledat a poslechnout.

Doprovod k písničce Nagasaki – Hirošima. Doprovod má tuto hudební formu: předehra – 1. sloka – 2. sloka – 3. sloka – 4. sloka = mírně textově obměněná 1. sloka – coda. Předehra je celá jedna sloka. Úprava a nahrávka Jan Prchal.

Píseň Take Me Home, Country Roads je obecně známá po celém světě a je zařazována do oblasti hudby country. Jejím autorem je písničkář a zpěvák John Denver (*1943 | +1997) a pokud bychom jeho tvorbu chtěli “škatulkovat” žánrově, tak patří do oblasti folk music a country music. Tuto píseň u nás nazpíval Pavel Bobek (*1937 | +2013).

Doprovod k písni Veď mě dál … . Předehra 4 takty a dej pozor – píseň začíná předtaktím! Nahrál Jan Prchal

Tuto píseň složil John Lennon a The Beatles ji živě (live) nahráli při prvním satelitním přenosu v roce 1967. Podívej se na odkaz. Všimni si, že se v písni střídají takty čtyř- a třídobé. Poselství je dodnes aktuální – Všechno, co potřebuješ, je láska … a zdraví!

Doprovod k písni All You Need Is Love. Realizace Jan Prchal

Tato melodie patří podle mého názoru k vůbec největším “hitům” evropské hudby všech dob. Melodie tance tourdion, připisovaná francouzskému sběrateli a vydavateli Pierre Attaignantovi, zní Evropou již bezmála 500 let a stále nás uchvacuje svou krásou a působivostí. Jako píseň Batalion ji na své album Písničky z roku raz dva zařadil soubor Spirituál kvintet a text napsal pan Dušan Vančura. Vzpomeňme jeho památky, 16. dubna odešel hrát do muzikantského nebe.

Doprovod k písničce. Batalion. Nahrál Jan Prchal
Tuto krásnou (a smutnou) píseň napsal Karel Kryl původně pro Hanu Ulrychovou (mimochodem – rodačku z Liberce) a později ji sám nazpíval na svou desku Bratříčku … .
Zkus nejprve melodii , potom i s doprovodem.
Melodie písně
Doprovod písně Nevidomá dívka. Nahrál Jan Prchal
Doprovod k písni Andělnahrál Jan Prchal
Pozor na předehru!
Doprovod k písni To vadípředehra má 5 taktů!

9. ročník

Na poslední chvíli

Jsme u konce a je pouze na vás, zda si pro dny budoucí nazpíváte a nahrajete něco, co vám bude léta na škole připomínat. Posílám vám text a melodii písně, kterou jsme už připravovali pro projekt Vzpomínky. Noty byste měli mít, ale pro jistotu jsou zde party dechových nástrojů a základ (rytmika + harmonie) pro nácvik. V pondělí 22. června od 8 hodin bychom po malých skupinách píseň po částech nahráli a s panem Grobárem bychom ji dali dohromady. Všichni, kdo máte zájem se nahrávání zúčastnit, mi napište mail a já vám pošlu časový údaj, kdy máte (i s nástrojem) dorazit. Musíme nahrát zpěv a dechové nástroje.

Je to na vás. Jinak zbudou fotky na tablu a …?

Dopadlo to dobře, máme nahráno!

Základ bicí, basa a harmonie – pro nácvik

Konec dubna – začátek května: zahraj si pro radost svého okolí i svou některé z nabízených skladeb – u těch nových dej pozor na frázování, měl by to být JAZZ! Jsou zde i nové písně, i když jsme je možná v minulosti již zpívali. Take Me Home, Country Roads je známá po celém světě. Patří do country music. Když už jsme u toho “škatulkování” populární hudby – stáhni si prezentaci o SOUL MUSIC – ta od 60. let minulého století zásadním způsobem ovlivňuje populární hudbu obecně. Pozorně si poslechni i hudební ukázky, které jsem sestříhal, a zkus přijít na to, co mají společného. Možná nám pak dojde, že společné prvky vlastně můžeme nacházet téměř u veškeré hudby – ale pouze za předpokladů: že chceme, že hudbu pozorně poslechneme a že o hudbě trochu přemýšlíme. Hodně zdaru! Chcete-li si zopakovat látku, navštivte oddíly nižších ročníků a stáhněte si prezentace o orchestru nebo hudbě klasicismu! Znovu opakuji: tyto prezentace vám mohou dobře posloužit při dalším studiu!!!

Ostatní nalezneš v pracovním listu, který si zde můžeš stáhnout.

15. dubna: minule jsme se zaměřili na umělecký směr nazvaný IMPRESIONISMUS. Málokdy v historii měla hudba tolik společného s malířstvím … Pro hudební skladatele – stejně jako pro malíře – měla velký význam BARVA. Poslechni si zvukovou ukázku a na internetu najdi obrazy impresionistických malířů, které by se podle tvého názoru s hudbou nejlépe doplňovaly. V ukázce slyšíš hudebního skladatele, klavíristu a spisovatele pana Ilju Hurníka.

Jak důležitá je v hudbě BARVA

Jedno z velmi důležitých etap vývoje populární hudby XX. století byl FOLK, folk music. Tento hudební žánr je dodnes velmi aktuální. Stáhni si prezentaci a ulož si ji. Sami zjistíte, kolik písní tohoto žánru znáte.

18. března: V posledním obdobím jsme se věnovali historii jazzové hudby – od počátků XX. století v New Orleans po fúze (spojení) jazzu s jinými hudebními žánry a trendy na přelomu století. Měli byste mít k dispozici své vlastní zápisy v tabulce, kterou jste dostali – pro zopakování použijte prezentace, které jsem pro vás aktualizoval a můžete si je stáhnout na uvedeném odkazu (upozorňuji, že stahovaní je časově omezeno!). Obsahuje řadu audio ukázek a pokud chcete hudebníky a orchestry i vidět, nebude pro vás těžké si je na youtube.com vyhledat. Pro zopakování si projděte test a můžete si (zde i společně třeba s rodiči nebo sourozenci) zahrát i kvíz na Kahoot.

Mějte na paměti …

Dnes se podíváme na hudební formu – a bude to forma sonátová. Už jsme se s ní setkali při poslechu Osudové Ludwiga van Beethovena, dnes se zaměříme na slavnou symfonii Antonína Dvořáka – Novosvětskou – a to její první větu. Tu si můžeš najít v Klasice na dosah ČRo D-dur. Zde nabízím pro lepší pochopení prezentaci. Pokud ji chceš mít i s hudebnímu ukázkami, musíš si ji stáhnout.

Velikonoce – Jesus Christ Superstar

  • zjisti základní údaje a zapiš do sešitu
    •  na youtube si vyhledej některé árie a sbory: I Don´t Know How to Love Him | Hossana | Last Supper | Everything’s Alright | Superstar
    • k nim vypiš do sešitu postavy, které zpívají
    • pozor – nejedná se o muzikál, ale rockovou operu (není použita mluvená řeč,  hudba průběžně plyne)

IMPRESIONISMUS

  • – vyhledej základní informace à velmi stručně zaznamenej
    • Prohlédni si obrázek a poslechni si čtyři ukázky – která z nich nejlépe odpovídá jeho náladě?

Zaujalo mne nové CD Hard to Understand jazzového kontrabasisty a profesora HAMU pana Jaromíra Honzáka. O jazzu jsme hovořili, takto může vypadat, respektive znít jedna z jeho současných podob. Zkuste na začátek třeba skladbu Foolish Senior :o)

třída 8. B

Máj – čas lásky .. k hudbě

Vzhůru do koncertního sálu! Tentokrát si poslechneme symfonii a abychom se v hudbě neztratili, poučíme se o tom, co je to sonátová forma. V oddíle Prezentace ke stažení si stáhněte a uložte prezentaci Osudová. Dobře si ji projdi a poslechni si ukázky. Abyste si uvědomili, jak je Beethovenova hudba geniálně vystavěna, pozorně si potom poslechněte (a prohlédněte) první větu symfonie jako grafickou partituru. – odkaz je níže.

29. dubna: Po opeře se zaměříme na hudbu instrumentální – v sekci PREZENTACE KE STAŽENÍ si stáhni tu o Vývoji orchestru a jako úvod do období hudebního klasicismu i Klasicismus – komorní klavírní tvorba. Možná budeš překvapený, kolik toho vlastně znáš! V úvodu jsou nové písničky a pro hraní jsem připravil něco z jazzu. Už jsme to zkoušeli, tak trénuj a dej pozor na frázování!

15. dubna: Na úvod si zahraj ve SLUCHOHRÁCH Posuvníky a procvič svůj hudební sluch a paměť.

Zazpívej si písničku Nevidomá dívka a Batalion.

Vraťme se k opeře – stáhni si animovanou verzi opery Leoše Janáčka Příběhy lišky Bystroušky, a v klidu si operu – třeba po částech poslechni. Je to krásná hudby, která se hraje po celém světě – a v češtině!! Leoš Janáček je naším ve světě nejvíce uváděným operním skladatelem.

Do sešitu si udělej poznámky a vypiš i další Janáčkovy opery. Na jedné z nich jsme byli v Rudolfinu – i když byla v koncertní a zkrácené verzi.

18. března: Nazdar 8. B! Až vás přejde radost z toho, že mne nějakou dobu neuvidíte (z čehož já jsem smutný), vraťte se také k tomu, co jsme v posledním období probírali: vývoj opery. Naposledy jsem vám pouštěl árii Královny noci z Mozartovy Kouzelné flétny. Doporučuji si ji poslechnout ještě jednou a k tomu další árie – viz odkazy. Potom se zaměříme na dueta a nakonec na sborové scény. Vybírám takové, které byste ve své cestě za poznáváním hudby neměli minout – a to se týká i vyznavačů punku! Informace k nim berte jako svou domácí práci (zjistit z které opery daná ukázka je, kdo ji vytvořil atd.). Vím, jak jste všichni zvídaví, takže bych to vlastně ani nemusel psát, že?


Neměli bychom zapomenout ani na naši píseň na CD – opakujme si text a své party, ať to po návratu nahrajeme na první, maximálně druhou dobrou. Zde je poslední verze textu, myslím si, že rytmicky to je dobré a docela se rýmují i ty nešťastné buchty – pokud byste neměli zásadních připomínek, mohlo by to tak zůstat. Ale uvítám vaše podněty, může se to změnit! … Nástrojové party bychom pozměnili, jsou tam trochu přeskupené sloky.

A pro dnešek asi stačí? Hlavně buďme zdraví! Jan Prchal


Tentokrát si poslechneme operní dueta …

Poslechni si Kecalovu “nabídku” a porovnej s obrázkem – chybí něco nebo naopak přebývá?

Poslechni si některá slavná operní sborová čísla:

Duben ještě tam budem´

Poslechni si písničku – najdeš spojitost s probíranou látkou?

Ivan Mládek – Pantáta a kantáta

Rocková opera Jesus Christ Superstar

Zjisti základní údaje a zapiš do sešitu

  •  na youtube si vyhledej některé árie a sbory: I Don´t Know How to Love Him | Hossana | Last Supper | Everything’s Alright | Superstar
  • k nim vypiš do sešitu postavy, které zpívají
  • pozor – nejedná se o muzikál, ale rockovou operu (není použita mluvená řeč,  hudba průběžně plyne)

třída 7. B

Píseň třídy 7.B – projekt Vzpomínky

Doprovod k třídní písničce třídy 7.B. Nahrál Jan Prchal.

Květen – červen: Chceš vidět něco zajímavého? Podívej se na video k této skladbě. A pokud tě zaujme, v sekci Prezentace ke stažení se dozvíš něco o tvůrcích a kapele.

Květen: Jaro je tady a i když jen velmi omezeně, přece jen se s kamarády můžete za dodržení podmínek potkávat. Tak ať vám poslouží píseň v Dobrém jsme se sešli v úvodu stránek! V sekci Prezentace ke stažení se podívejte na Historii orchestru a nepřehlédni hudební nástěnku v úvodu. V sekci Hrajeme doporučuji hru s propiskami a v sekci Kvízy Co bylo dřív? A nenechte spát třídní píseň. Ozve se mi někdo s dalším textem?

16. dubna: Vítejte v hodině hudební výchovy! Na úvod se trochu rozdýchejte – otevřete si okno!

Dýcháme s Janou Koubkovou

Zazpívej si některé z písniček – třeba Batalion!

Dnes se zaměříme na poslech – vyslechněte následující ukázky, některé vám budou nepochybně povědomé a některé budete znát. Nejde o to, kdo je autorem nebo interpretem, jak se jmenují a k jakému hudebnímu žánru byste je přiřadili (i když by bylo fajn, kdybyste to zvládli!!!) Zkuste vypozorovat, co mají všechny ukázky společného.

Abych vám úkol trochu usnadnil, nabízím několik možností. Ale především – poslouchej, přemýšlej, klidně se u toho třeba hýbej, ťukej rytmus, trsej …

  • Tempo – což by znamenalo, že jsou všechny stejně „rychlé“
  • Rytmus – což by znamenalo, že ve všech hrají např. bicí shodně
  • Metrum – což by znamenalo, že všechny ukázky jsou na stejný počet dob
  • Nástrojové obsazení – což by znamenalo, že ve všech ukázkách slyšíš stejné nástroje
  • Harmonii – což by znamenalo, že ve všech ukázkách slyšíš stejný sled akordů
  • Princip kompozice – což by znamenalo, že při skládání použili autoři stejného principu, např. střídání jeden nástroj – všichni nebo stále se beze změny opakující rytmickou nebo melodickou figuru (ostinato) nebo zesílení – zeslabení a podobně.
8 ukázek – co mají společného? Odpověď snadno vyluštíš níže.

19. března: Milá sedmá bé, dnes máme mít dvě hodiny hudební výchovy – ale je jasné, že v následujících týdnech bude všechno jinak. Neuvidíme se, ale budeme spolu v kontaktu. Je na vás, kolik práce takto uděláme a co se třeba nového naučíme. To bude záležet především na vás samotných. Na tomto místě budete mít připravené materiály pro domácí práci. Nebudeme následně nic zkoušet a známkovat, ale věřte, že poznám, kdo doma pracoval a kdo nikoli! Vědomosti si budete moci ověřit třeba kvízy, které vám připravím.

Určitě bychom neměli zapomenout na třídní píseň, kterou bychom měli po návratu docvičit a nahrát! Pracujte na textu, nápady mi posílejte a společně to dáme “dohromady”. Připomínám: Láďa jede lodí!

Naše výuka byla v poslední době taková “děravá” – lyžařský výcvik, jarní prázdniny. Proto budeme tentokrát opakovat: zpívali jsme krásnou písničku Nešťastný šafářův dvoreček. Připomeňte si ji (nejlépe vlastním zpěvem nebo hrou na nástroj – zde nemusí hráči na nástroje v jiných laděních transponovat!) a porovnejte dvě podání folklórních souborů. V doprovodu je použito prodlevy – poznáte ve které z nich? Melodii této písničky použil houslista Honza Hrubý v písni pro zpěváka Michala Prokopa. Poslechněte si ji a zjistěte, do jaké míry “opisoval” z lidové písně. V textu je zmínka o Švédech a Karlově mostě – už jste to brali v dějepisu?

Nešťastný šafářův dvoreček 1
Nešťastný šafářův dvoreček
Bitva o Karlův most – Michal Prokop

Připomínali jsme si výročí úmrtí hudebního skladatele Sergeje S. Prokofjeva a pouštěl jsem vám část ………. hudby ………. a Kapuleti z ……. ……. a Julie. Zde si můžete tuto ukázku připomenout – takto bylo toto dílo inscenováno v Londýně:

Věnovali jsme se hudební formě – opakovali jsme periodu: předvětí a závětí a z hlediska hudební formy jsme si “rozebrali” jednu slavnou klavírní skladbu Antonína Dvořáka. Když si stáhneš tuto prezentaci, můžeš si ji poslechnout a “rozebrat” a následně složit i doma. (neboj se při poslechu klikat!) A poděl se o to s rodinnými příslušníky: s humorem jde všechno lépe a skladba se jmenuje …..? Pro dnešek to stačí a pamatujte – s hudbou to jde vždy snáze! Doufám, že všechny materiály budou správně fungovat. Jan Prchal :0)

Duben – ještě tam budem …

Dnes se budeme věnovat opět hudební formě. Nejprve se podívej do zpěvníku 7.B – je tam nová píseň Voděnka studená. Jistě pro tebe nebude problém se ji naučit – melodii si přehraj a pak už to půjde.

Nejprve se pokus zazpívat nebo zahrát odpovědi = závětí k mým otázkám – předvětím:

Zakonči otázku, předvětí svou odpovědí, závětím.

Nyní se podívej na tyto notové ukázky – mají něco společného?

Nyní si poslechni hudební ukázku a a zkus vybrat ten notový příklad, který odpovídá její melodii. Nebo tam není…?
Na kterém stupni melodie začíná? Všimni si předposledního taktu!

Zde je doprovod k písničce. Ať je u vás doma veselo – zazpívej si s maminkou!

třída 8. A

Květen – červen: Chceš vidět něco zajímavého? Podívej se na video k této skladbě. A pokud tě zaujme, v sekci Prezentace ke stažení se dozvíš něco o tvůrcích a kapele.

20. března: Nazdar osmá áááááá – upřímně by mne překvapilo, kdyby se kdokoli z vás chtěl zabývat hudební výchovou v pátek v osm ráno! Ale třeba během dne … týdne? Protože jsme se už dlouho neviděli a ještě nějaký čas neuvidíme, budeme dnes opakovat. Jako v jiných třídách, i my jsme si připomněli výročí skladatele Sergeje S. Prokofjeva. Ukázku si můžete poslechnout (je v 7.B nad vámi). Také jsme se zmiňovali o výročí zpěváka a výrazné osobnosti Vladimíra Mišíka. Jednou z nejkrásnějších skladeb naší populární hudby je Variace na renesanční téma – můžeš si poslechnout. Kytaristky by ji jistě zahrály (bez mezihry) – zkuste akordy e moll – C – D. Krásný text je původně báseň – zjistíte, kdo je autorem? Zpívali jsme písně Anděl a Kometa ( Píseň o kometě). Autory neuvádím – pokud jste zapomněli, zjistěte.

Píseň naší třídy pro projekt Vzpomínky – na poslední hodině jste ji zahráli SKVĚLE! Tak pro připomínání, abychom, až to bude možná, nahráli bez komplikací:


Začali jsme se zabývat historií populární hudby XX. století. Začali jsme hudební “revolucí” v 50. letech a tou byl nástup ROCK & ROLLu. Viděli jsme část filmu Král rock and rollu o Alanu Freedovi, discjockeyovi, který vymyslel pro nový hudební styl jméno. Zde se můžeš podívat na prezentaci, ze které se dozvíš to nejpodstatnější. Kdybys ji chtěl i s hudebními ukázkami (doporučuji), musíš si ji stáhnout do počítače. A pokud chceš interprety i vidět, jsou zde k dispozici videa.

Na shledanou příště!

Jan Prchal


Duben – od 3. 4. …

Zopakujme si hudební formu (= jak je hudba uspořádána) dvanáctitaktového schéma blues. Většinou použijeme 3 akordů – TÓNIKY, DOMINATY a SUBDOMINANTY. Ty tvoří vždy trojici (C-G-F | G-D-C | A-E-D | E-H-A atd.), kytaristky už to znají. Akordy ale mohou být uspořádány různě – v tabulce vidíš několik možností. Poslechni si zvukové ukázky a pokus se určit, o které z uvedených příkladů se jedná.

Každý příklad je zahrán 2x. Správné řešení si vylušti v tajence.
Doplňková otázka: poznáš, komu patří hlas, který počítá?

17. dubna: Vyslechněte následující ukázky, některé vám budou nepochybně povědomé a některé budete znát. Nejde o to, kdo je autorem nebo interpretem, jak se jmenují a k jakému hudebnímu žánru byste je přiřadili (i když by bylo fajn, kdybyste to zvládli!!!) Zkuste vypozorovat, co mají všechny ukázky společného.

8 ukázek – co mají společného?

třída 7.A

Květen – červen: Chceš vidět něco zajímavého? Podívej se na video k této skladbě. A pokud tě zaujme, v sekci Prezentace ke stažení se dozvíš něco o tvůrcích a kapele.

20. března: Když si budete chtít odpočinout od jiných předmětů, je tu hudebka! Zopakujme si látku z minulých hodin: ukázku z díla Sergeje S. Prokofjeva (najdeš výše u 8.B) a prezentaci, která se týká hlasitosti v hudbě – dynamiky. Před časem jsme hovořili i o rychlosti, jakou hudbu provozujeme – o tempu. Pokud prezentace “nepojede sama”, klikni. Hovořili jsme o Karlu Krylovi – písničku Anděl nalezneš nehoře u 8.A i s doprovodem ke zpívání. Na roury jsme hráli písničku od Adele Rollin´ In the Deep – tak si obě verze připomeň. Hezký a zdravý týden! Jan Prchal

Duben

Poslechni si pět ukázek (1=A, 2=B …5=D) a potom je seřaď podle doby vzniku od nejstarší po současnou.

Výsledek najdeš jako tajenku v této doplňovačce
Byli jste úspěšní? Gratuluji!

ZAHRAJME SI – I KDYŽ NE SPOLU

Na tomto místě jsou některé skladby nebo písně, které jsme společně hráli na hodinách. Myslím i na hráče hlubokých tónů (v F klíči) a violistky!

Melodii si můžete zahrát s doprovodem – vždy tu je 3x v různých tóninách: pro nástroje v C ladění (smyčcové nástroje, flétny, klávesové nástroje …), nástroje v B ladění (klarinety, tenor saxofon) a v ladění Es (alt a baryton saxofon).

Can´t Help Fallin´ In Love aneb Ploužíme s Elvisem

Pokud chceš hrát s kapelou (= doprovodem, který jsem pro vás vytvořil), zvol si správnou verzi doprovodu!!!



Pro nástroje v C ladění včetně violoncella, fagotu a kontrabasu
Doprovod pro nástroje v B ladění
Doprovod pro nástroje v Eb ladění

Jedeme! se Šumem svistu aneb Frázuj, frázuj, vykrúcaj!

Jedeme doprovod pro nástroje v C ladění
Jedeme doprovod pro nástroje v B ladění
Jedeme doprovod pro nástroje v Eb ladění
Originál Šum svistu – Světelný nářez

Anděl z rozmlácenýho kostelaBratříčku, zavřel jsi vrátka?

Anděl pro všechny nástroje – zvol si správně doprovod!!
Doprovod pro nástroje v C ladění
Doprovod pro nástroje v B ladění
Doprovod pro nástroje v Eb ladění

Andělské přátelství aneb v Bar-oku s Adamem Michnou z Otradovic

Doprovod pro nástroje v ladění C. Připravil Jan Prchal
Doprovod pro nástroje v ladění B. Připravil Jan Prchal
Doprovod pro nástroje v ladění Es. Připravil Jan Prchal
Takto Loutnu českou nahrál soubor Musica Bohemica

Máte chuť na borůvky? aneb Vyrazíme na Blueberry Hill

Doprovod pro nástroje v ladění C. Vytvořil Jan Prchal
Doprovod pro nástroje v ladění B. Vytvořil Jan Prchal
Doprovod pro nástroje v ladění Eb. Vytvořil Jan Prchal

Batalion – Tourdion aneb Zpátky do renesance


Doprovod pro nástroje v ladění C
Doprovod pro nástroje v ladění B
Doprovod pro nástroje v ladění Eb

… nebo na melouny? Prodá vám je Watermelon Man!

Při hraní této slavné skladby klavíristy, skladatele a jedné ze zásadních postav moderního jazzu Herbieho Hancocka (LP Empyrean Isles, 1964) věnujme zvýšenou pozornost frázování. Dlouhé tóny na začátku frází zahrajme s důrazem, dynamiku rychle stáhněme a během trvání tónu zvyšujme. Nakonec tón “uškubněme”. Je nutno si uvědomit, že osminové noty nejsou totožné! Bude dobře, když si tuto skladbu najdeš na youtube a poslechneš si ji. Doprovod má tuto formu: předehra 8 taktů – díl A – díl A – díl B – zde zkus improvizaci, třeba na 2 – 3 tónech – díl A- Coda. Vy ber si vhodný doprovod podle ladění nástroje!

Watermelon Man – doprovod pro nástroje v ladění C. Upravil a nahrál Jan Prchal.
Watermelon Man – doprovod pro nástroje v ladění B. Upravil a nahrál Jan Prchal.
Watermelon Man – doprovod pro nástroje v ladění Eb. Upravil a nahrál Jan Prchal.

Něco z barokní opery? Lascia ch´io pianga! Georg Friedrich Händel a Rinaldo

Doprovod pro nástroje v ladění C. Upravil Jiří Holubec nahrál Jan Prchal.
Doprovod pro nástroje v ladění Bb. Upravil Jiří Holubec nahrál Jan Prchal.
Doprovod pro nástroje v ladění Eb. Upravil Jiří Holubec nahrál Jan Prchal.

Zahraj si skladbu Petra Iljiče Čajkovského na dvě propisovačky. No – asi bude lépe hrát s někým z rodiny …

PREZENTACE KE STAŽENÍ

V tomto oddíle jsou k dispozici prezentace ke stažení – většinou dvojmo: se zvukovými ukázkami a bez nich. Prezentace se zvukovými ukázkami mají omezenou dobu stažení. Pokud nestihnete stáhnout včas a odkaz již bude neplatný, informujte mne a já odkaz obnovím. Prezentace doporučuji ukládat pro pozdější využití – včetně studia na střední nebo i vysoké škole!

Historie rockové hudby

24.05.odkaz na stažení je aktivní 7 dnů – tak neváhej!

Pokud ti už nepůjde prezentace stáhnout – napiš, odkaz obnovím!

Jak to tedy bylo s hudebními žánry populární hudby? Zjistíš během 7 minut:

KVÍZY

Zahraj si tento kvíz – možná budete překvapeni, co všechno (ne)víte!

Poslechni si slavné rockové riffy basové kytary a urči, který z rytmů je ten správný. Není to jednoduché!!